ZESPÓŁ SZKOLNO - PRZEDSZKOLNY IM. JANINY JANUSZEWSKIEJ W CIEMNEM

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

ZERÓWKA - rok szkolny 2014/2015

 
 

W roku szkolnym 2014/2015 w szkole utworzono

dwie grupy zerowe pięciogodzinne.

 

 

Wychowawcą zerówki  "0B" (6-latki) jest: pani Lidia Wardak

 

Wychowawcą zerówki  "0C" (5-latki) jest: pani Natalia Murawska

 

TYGODNIOWY PLAN PRACY ZERÓWEK - otwórz/pobierz

 

Podczas kilku godzin spędzanych w oddziale przedszkolnym dzieci zdobywają i poszerzają swoją wiedzę.  Uczą się, bawią, rozwijają swoje pasje, nawiązują nowe  przyjaźnie,  kształtują charakter. Z powodzeniem odgrywają scenki rodzajowe.

 

Ramowy plan dnia:

Ramowy rozkład dnia dla dzieci przebywających w przedszkolu w godz. 7.00 – 12.00

  • 7.00 – 7.40 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne według zainteresowań: manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne, dydaktyczne i inne;

  • 7.40 - 8.00 Indywidualna realizacja zadań edukacyjnych, dodatkowe działania dla dzieci z deficytami rozwojowymi i dla dzieci zdolnych;

  • 8.00 -8.15 Zestaw ćwiczeń porannych;

  • 8.15 - 8.25 Czynności higieniczne oraz przygotowanie do śniadania;

  • 8.25 - 8.45 Śniadanie;

  • 8.45 - 9.00 Przygotowanie do zajęć;

  • 9.00 - 10.00 Zajęcia dydaktyczne, będące realizacją wybranych treści z programu wychowania przedszkolnego;

  • 10.00 – 10.10 Przygotowania do wyjścia do ogrodu – czynności samoobsługowe;

  • 10.10 – 11.00 Zabawy w ogrodzie, obserwacje przyrodnicze lub/i zabawy ruchowe w sali;

  • 11.00 - 11.30 Bajkoterapia, ćwiczenia relaksacyjne, zabawy tematyczne, według zainteresowań.

  • 11.30 – 12.00 Obiad (dzieci, które jedzą obiady, pozostałe dzieci zabawy dowolne).

Ramowy rozkład dnia dla dzieci przebywających w przedszkolu w godz. 12.00 – 17.00

  • 12.00- 13.00 Schodzenie się dzieci. Stworzenie warunków do zabaw zgodnych z zainteresowaniami dzieci. Gry i zabawy dydaktyczne, badawcze, tematyczne, konstrukcyjne. Oglądanie książek i czasopism dla dzieci.

  • 13.00 - 13.20 Prace porządkowe w sali.

  • 13.20 - 13.45 Zabawa ruchowa lub zestaw ćwiczeń.

  • 13.45 - 14.00 Przygotowanie do zajęć dydaktycznych.

  • 14.00 - 15.00 Zajęcia dydaktyczne organizowane przez nauczyciela, wyzwalające aktywność dzieci w różnych sferach rozwoju.

  • 15.00 - 15.35 Czynności samoobsługowe, higieniczne. Podwieczorek.

  • 15.35 - 16.00 Gry i zabawy organizowane oraz inspirowane przez dzieci i nauczyciela.

  •  16.00 - 17.00 Zabawy dowolne na placu zabaw, spacery. Zabawy zgodne z zainteresowaniami dzieci, zabawy ze śpiewem, czytanie bajek, działalność plastyczna. Rozchodzenie się dzieci do domów.

UWAGA !!! Ramowy rozkład dnia, jak sama nazwa wskazuje, jest tylko ramą dnia i może ulec zmianie ze względu na: różne warunki pogodowe, wizyty gości w przedszkolu, uroczystości, spotkania, krótszy lub przedłużający się czas realizacji ośrodka tematycznego.

 

Poradnik dla Rodzica - "Jesienne inspiracje"

 

Jesień to pora roku, która oferuje bogactwo materiału przyrodniczego wspaniale nadającego się do różnorodnych działań plastycznych z dzieckiem.

 

Podczas spacerów w piękne, słoneczne popołudnia zbieramy błyszczące kasztany, a także ich łupinki, żołędzie z czapeczkami, korale jarzębiny, szyszki, patyczki różnej grubości i długości, liście (najlepiej o ciekawej kolorystyce, nakrapiane, z plamkami, ale jednocześnie nie uszkodzone), nasiona klonu, igiełki sosnowe, orzechy i inne skarby, które odkryjemy w czasie takiego spaceru. Chłoniemy wszystkimi zmysłami przebogatą gamę barw, czujemy na twarzy ciepłe promienie słońca, delikatne podmuchy wiatru, który zaprasza do niezwykłego tańca różnobarwne liście, obserwujemy wiewiórki pracowicie robiące zapasy na zimę, drzewa odbijające się w wodzie, trawy zmieniające wygląd.

 

Zwracamy uwagę na kolory nieba, strukturę chmur (zabawa w porównywanie chmur do jakiegoś przedmiotu np. statku wspaniale rozwija wyobraźnię), odgłosy wydawane przez ptaki, szelest liści pod stopami. Taki spacer do najlepszy wstęp do rodzinnego tworzenia ozdób, zabawek, prac plastycznych w długie, chłodne i deszczowe wieczory, ale nie tylko.

 

Rozkładamy na dywanie wszystkie skarby, możemy je policzyć, posegregować, poukładać w pojemniczkach, koszykach, pudełkach ,aby później wykorzystać do niezwykłych prac i zabawy.

 

Pamiętajmy aby zebrane liście były suche, wkładamy jej wówczas między stare gazety, najlepiej pojedynczo, a później w książki i zostawiamy do wyschnięcia.

 

Park, las, działka to miejsca w których znajdziemy wiele inspiracji do zabawy i tworzenia. Również w ogrodzie czy też zaprzyjaźnionym „Warzywniaku” możemy znaleźć niezwykłe skarby np. ziemniaki, marchewkę, seler, jabłka, gruszki, dynie. Z tych warzyw i owoców wyczarujemy prace przestrzenne, ciekawe stroiki czy też narzędzia do wykonanie prac plastycznych.

 

Teraz zostaje tylko przygotować niezbędne materiały i pomoce, uruchomić swoja wyobraźnię (działa na nią doskonale odpowiednio dobrana muzyka) i poczuć się przez chwilę jak nasze dziecko, które razem z nami uczy się, bawi i wspaniale spędza czas rozwijając swoje zdolności.

 

Takie kreatywne spędzanie wspólnego czasu (nie tylko komputer jest ciekawy):

-usprawnia motorykę (zarówno dużą jak i małą),

-zachęca do poszukiwania nowych, nietypowych rozwiązań,

-rozwija wyobraźnię,

-wzmacnia poczucie własnej wartości,

-rozwija poczucie więzi między członkami rodziny,

-dostarcza mnóstwo powodów do śmiechu,

-relaksuje, wycisza

-uczy współpracy, przewidywania, cierpliwości,

-doskonali wrażliwość na różne faktury, kolory, kształty,

-pozwala uwierzyć we własne możliwości itp.

A oto kilka propozycji zabaw i prac wykorzystujących „Dary Pani Jesieni”:)!

„Ukryte kasztany”- na zmianę rodzic lub dziecko w wybranym pomieszczeniu (np. duży pokój) ukrywa kasztany (orzechy itp.). W tym czasie druga osoba stoi odwrócona tyłem lub wychodzi z pomieszczenia. Miejsce ukrycia należy dopasować do możliwości i wieku dziecka. Włączamy dość długą, wybraną wspólnie piosenkę, która jednocześnie określa czas przeznaczony na poszukiwanie kasztanów. Uczestnicy zabawy zbierają „skarby” do koszyczka, wiaderka itp., później wspólnie przeliczamy nasze zbiory, z młodszymi dziećmi możemy ułożyć z kasztanów „wężyki” i porównać ich długość. Nagrodą za wygrana zabawę może być pyszne jabłko lub następna zabawa.

 

„Kasztanowa koszykówka”- wśród uczestników zabawy (dobrze, gdy jest więcej niż jedno dziecko- zaproście brata, siostrę, kolegę dziecka) rozdajemy zestawy kasztanów. Na podłodze w pewnej odległości ustawiamy plastikowy kosz, lub pudełko (z pudełka możemy zrobić śmiesznego stworka z otwartą” paszczą” do której będziemy celować kasztanami. Uwaga- otwór musi być dość duży.)

Uczestnicy celują do kosza (pudła itp.) kasztanami, szyszkami. Zwycięża ten, który ma najwięcej celnych trafień. Możemy też wszyscy zostać zwycięzcami, gdy naszym celem jest napełnienie kosza lub „nakarmienie” stworka.

 

„Warzywne ludziki”- praca konstrukcyjna do której potrzebujemy wybrane warzyw a (nie mogą być za miękkie), patyczki, zapałki bądź wykałaczki, kolorowe piórka, plastelinę, kawałki włóczki.

Niezbędna jest pomoc rodzica przy krojeniu warzyw, łączeniu niektórych elementów oraz wyobraźnia jak z ziemniaka i plasterków marchewki zrobić misia bądź świnkę.

Natomiast cieniutko pokrojone i ususzone owoce np. jabłka, (pestki również)będą świetnym elementem dekoracyjnym stroików bożonarodzeniowych.

 

„Jesienna mozaika”- na dużej tacy, w blaszanym pudełku po ciastkach lub po prostu na dywanie(w zależności od stopnia trwałości jaki chcemy uzyskać) układamy z zebranych materiałów różne wzory, bądź obrazki wg. własnego pomysłu. Możemy też wykorzystać duży słoik lub bezbarwny wazon, szklaną paterę i w niej warstwowo ułożyć swoją kompozycję. To piękna ozdoba stołu, witryny czy innego miejsca w domu.

 

„Ziemniaczane stempelki”- z przekrojonych na pół ziemniaków wycinamy ostrym nożykiem różne kształty (wypukłe lub wklęsłe), później maczamy je w farbie i stemplujemy. Możemy w ten sposób przygotować np. papier do pakowania prezentów.

 

„Kolorowe witraże”- praca dla dzieci starszych. Wycinamy ze sztywnego kartonu określony kształt np. liść topoli, następnie od środka wycinamy karton w ten sposób aby powstała „niejako ramka” liścia (ok. 2-3 cm szerokości). Używając kleju introligatorskiego przyklejamy dość duże, ususzone liście w różnych kolorach w taki sposób by wypełniły cały kontur kartonowego listka( liście mogą na siebie zachodzić, podklejamy je wtedy klejem). Po wyschnięciu możemy powiesić listek w oknie na nitce, przypiąć go ostrożnie do firanki bądź przymocować taśmą bezbarwną do szyby. Wpadające przez okno promienie jesiennego słońca, prześwietlą nasz witraż stwarzając przepiękną dekorację pokoju.

 

„Wesołe zwierzątka”- już zapomniana zabawa z czasów dzieciństwa wszystkich rodziców. Razem z naszymi dziećmi stwórzmy z kasztanów, żołędzi i szyszek wesołe zwierzątka, leśne skrzaty czy zabawne ludziki, które ozdobią pokój bądź inne miejsce w naszym domu.

 

„Jeże na spacerze”- praca plastyczna technika „odbijanki”. Wybrane okazy ususzonych liści malujemy gęstą farbą (plakatówka) w kolorach jesiennych po stronie wypukłych „żyłek”. Następnie układamy z nich kompozycję, farbą do dołu, na kartonie w jasnym kolorze (np. żółtym) przykrywamy drugą kartką i lekko dociskamy dłonią (masujemy). Zdejmujemy kartkę, ostrożnie podnosimy liście, mamy teraz dokładnie odbite wzory liści. Czekamy aż wyschną i w wybranym miejscu naklejamy brązową kulkę z plasteliny, którą delikatnie rozpłaszczamy (musi być dość gruba), formujemy z mniejszych kuleczek łapki, pyszczek, z czarnej plasteliny oko i nosek. Teraz wciskamy w plastelinę sosnowe igły( im bardziej suche tym lepiej) tak , aby tworzyły kolce na grzbiecie jeża. Możemy uformować też jabłko z czerwonej plasteliny i przykleić obok bądź na kolcach.

 

To tylko niektóre z propozycji zabaw i prac, które oferuje nam jesienna przyroda. Mam nadzieję, że choć niektóre pomysły, posłużą za inspirację do własnych, na pewno jeszcze ciekawszych zabaw z naszymi milusińskimi.

 

Poradnik dla Rodzica - "Jak prawidłowo trzymać kredkę"

 

Od najwcześniejszych lat należy dziecko uczyć właściwego posługiwania się przyborami do rysowania i pisania. W związku z tym konieczne jest zwrócenie uwagi na prawidłowy sposób trzymania przez dziecko kredki czy ołówka. Dziecko powinno trzymać ołówek w trzech palcach, pomiędzy kciukiem i lekko zgiętym palcem wskazującym, opierając go na palcu środkowym. Nieprawidłowe jest trzymanie ołówka „w garści” lub w taki sposób, że środkowy palec jest na ołówku.

  • Palce trzymające ołówek powinny znajdować się w odległości około dwóch centymetrów od powierzchni papieru.

  • Ołówek należy trzymać między palcami bez nadmiernego napięcia mięśni ręki i nacisku na papier (nadmierne napięcie powoduje łamanie grafitu, dziurawienie kartki, a zbyt słabe sprawia, że rysunek jest ledwie widoczny).

  • Od najwcześniejszych lat należy dziecko uczyć właściwego posługiwania się przyborami do rysowania i pisania. W związku z tym konieczne jest zwrócenie uwagi na prawidłowy sposób trzymania przez dziecko kredki czy ołówka.

  • Dziecko powinno trzymać ołówek w trzech palcach, pomiędzy kciukiem i lekko zgiętym palcem wskazującym, opierając go na palcu środkowym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                     

 

 

 Schemat blokowy: proces alternatywny: Dojazd